Etiketter

tirsdag 6. februar 2018

Sjokolade tahini kake








Jeg synes alltid det er spennede å prøve ut nye ingredienser og smakskombinasjoner.
Tahini er mye brukt i salte retter, men ikke like vanlig å tenke på når man skal bake. Jeg er kjempeglad i sesamfrø, så ble kjempenysgjerrig da jeg kom over denne kombinasjonen med tahini og sjokolade. 

Tahini, som er en sesamfrø pasta, gir naturligvis en nøtteaktig smak til kaken. Jeg synes at den fort kan bli litt bitter og du trenger ikke så mye for å gjøre stor forskjell. Det er en spennende kombinasjon, men ganske langt unna det vi er vant til, allikevel føler jeg at dette er en kombinasjon som jeg vil like mer og mer.



  • 350gbrunt sukker
  • 250g mel
  • 75g kakao
  • 2 ts bakepulver
  • 2egg
  • 2,5 dl skummet melk
  • 2,5 dl sterk kaffe
  • 1dl nøytral olje
  • 75g tahini
  • 2 ts vanilje ekstrakt

 

Ha alt det tørre i en bolle.

Bland resten av ingrediensene i en annen bolle. Lag en grop i det tørre og rør inn det våte litt og litt til du har blandet alt og har en jevn, klumpfri røre.

 

Ha røren over i en klargjort kakeform og stek i ovnen på 180C i ca 45 til 50 minutter.

La kaken avkjøle før du lager glasuren 

 

  • 190g melis
  • 0,6dl melk
  • 75g tahini
  • 1 ts vanilje ekstrakt 
 
Bland alle ingrediensene sammen til en jevn glasur og fordel over kaken. 
  • Pynt gjerne med litt hakkede nøtter og sjokoladebiter. Fudge i småbiter ville også passet supert her.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar