Etiketter

torsdag 4. mai 2017

Gulrotkake


I dag har jeg laget gulrotkake igjen. Dette er jo en klassiker som fint tåler å bli gjentatt!
Nå som det har blitt så deilig ute frister det ekstra mye å sette seg ut i solveggen med en kaffekopp og hva er vel en kaffepause uten noe søtt? Med en gulrotkake kan man jo også late som om man er litt sunn, for det er jo grønnsaker i kaken :D



Dette er som sagt en klassisk oppskrift, men med både hvitt og brunt sukker, i tillegg har jeg tilsatt krystallisert ingefær for det synes jeg passer så innmari godt i krydret bakst. Om du ønsker å gå for en litt vanligere variant kan du tilsette 100g rosiner/ valnøtter eller litt revet appelsinskall i røren.





  • 225g mel
  • 1ts bakepulver
  • 2ts kanel
  • 190g sukker
  • 90g brunt sukker
  • 2,5dl nøytral olje (solsikke fungerer fint)
  • 3 egg
  • 275g revne gulrøtter
  • 50g kandisert ingefær (om du ønsker noe annet kan du bruke rosiner eller valnøtter)


Bland egg, sukker og olje


Ha i mel, bakepulver og krydder


Tilsett gulrot og ingefær og bland alt godt

Ha røren over i en 30cm springform og stek på 180 grader i 1t 15min- 1t 30min

For å lage glasuren røres 200g kremost, 250g melis og 75g smør sammen til en jevn glasur.


Her har jeg også valgt å ha i ca 1 ss appelsinsaft

Pynt gjerne med strimlet appelsinskall og hakkede salte mandler






Så er det bare å unne seg ett stykke til kaffen og nyte det fine været vi har nå!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar