Etiketter

fredag 8. januar 2016

Små ostekaker



Da var det et nytt år og tid for nye søte fristelser.

Jeg har lyst til å starte året med en klassiker som jeg synes passer godt nå som det er vinter, men som ikke nødvendigvis smaker av jul. Ostekake er noe jeg virkelig er glad i, men det er ikke til å komme bort i fra at det er veldig mektig med en god mengde kalorier. Derfor har jeg valgt å lage små porsjoner, så står det ikke en hel kake og roper på meg :)





I det siste har jeg ofte kjøpt med meg Gü ostekakene fra butikken når jeg har hatt lyst på noe søtt, derfor tenkte jeg det var på tide å lage mine egne dessert-ostekaker.


  • 300g kremost
  • 90g sukker
  • 1/2 ts vanilje
  • 1 egg
  • 1/2 ts sitronjuice

Rør sammen alle ingrediensene til en glatt røre.

  • 100g kjeks (bruk gjerne pepperkaker eller andre småkaker)
  • 50g smør

Knus kjeksen og bland med smeltet smør. Fordel på 4-6 små former (jeg fikk nok til 6 små glassformer).


Fordel ostemassen over.


For bjørnebær/ bringebær variant:
Varm opp ca 100 g bær med 1-2-ss sukker og passer det gjennom en sil.
Ha dette i sirkler over ostemassen.

Bak på 170 grader i ca 10 minutter. Hold et øye med de, de skal være faste med en såvidt synbar geleebevegelse når du dunker i formen. Det er viktig at de ikke blir stekt for mye for da blir de kornete.




Ha ev. litt ekstra bærsaus, blandet med 1 gelatinblad per dl, over etter steking.

For sjokoladevariant:
Vei opp 100g sjokolade og 0,5 dl fløte og varm opp til en jevn saus. Fordel dette over de delvis avkjølte ostekakene.



Enkle små ostekaker. Passer jo bra for de av oss som har lyst på noe godt, men som ikke vil ha en hel kake stående nå rett etter jul :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar