Etiketter

torsdag 27. november 2014

Julekake scones




Jeg har alltid vært veldig glad i julekake. Det var noe av det jeg likte best av julebakst da jeg var mindre. Vanlig julekake er jo en søt gjærdeig og når man ikke tåler gjær må man finne på andre løsninger. Siden scones også er noe jeg liker godt tenkte jeg det ville være en god idé å lage scones med julekakesmak.


Det mest karakterisiske med julekaken er litt kardemomme og rosiner. Jeg vet at mange også bruker sukater og liker du det så ta det for all del med, selv synes jeg aldri sukater var noe gøy så jeg holder meg til bare rosiner.


Ingredienser:
  • 225g mel
  • 50g saltet smør
  • 25g sukker
  • 1,25dl skummet melk
  • 1ts bakepulver
  • 25g rosiner
  • 1ts kardemomme

Ha mel, smør, sukker, bakepulver og kardemomme i en bolle og kjør det med en k-spade til det ligner smuler

Tilsett melken. Rør det raskt sammen og ha i rosinene. Jobb så lite med deigen som mulig.

Ha deigen over på kjøkkenbenken og kjevle til ca 1-2 cm tykkelse. Stikk ut scones med en rund utstikker.

Pensle med egg og stek på 180 grader i ca 12-15 minutter.

Så er det bare å nyte.

For meg er julekake best med smør og brunost, så da måtte det bli det på disse sconesene også.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar