Etiketter

tirsdag 24. juni 2014

Salt-karamell makroner


Kan man bli lei av makroner? Nei, jeg tror ikke det. Jeg hadde nok fint klart å spise makroner til både frokost, lunsj og middag om det ikke hadde vært for at det kanskje ikke er så sunt. 

Salt karamell er noe av det beste jeg vet, virkelig, så å kombinere dette med deilige små makroner måtte jo bli en suksess? Dette ble jeg super fornøyd med! Jeg lagde de egentlig for å ta med bort, så jeg måtte forte meg å pakke dem ned før jeg endte opp med spise alt for mange selv.

 Til makronene trenger du;


Ingredienser:
  • 125g mandelmel
  • 125g melis
  • 60g sukker
  • 3eggehviter (90g)

For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.
Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs. Tilsett farge om du ønsker det.

Sikter så inn melis og mandler.

Kjør kjøkkenmaskinen på lav hastighet til røren så ut som den hadde riktig konsistens, du har ikke like god kontroll med denne måten i forhold til å benytte en slikkepott, men det går så veldig mye fortere :)


Sprøyt opp sirkler på et bakepapir og la de tørke i ca 30 min. Når du kan ta på de uten at noe sitter igjen på fingeren din er de klare til å stekes.

155 grader i ca 10 minutter- ikke varmluft.


Fyllet er italiensk smørkrem:



  • 2 eggehviter
  • 100sukker
  • 25g vann
  • 150g smør i små terninger

Pisk eggehvitene til hvitt skum
Kok opp sukker og vann til 120 grader.
Hell den varme sukkermassen over de eggehvitene mens du pisker. Forsøk å treffe kanten av bollen og ikke selve vispen.

Når marengsen når romtemperatur tilsettes litt og litt smør til alt er pisket inn og du har en jevn smørkrem.
Underveis kan det se ut som kremen holder på å skille seg, det er helt normalt, bare fortsett å piske og tilsette smør.

Ha til sist i ett par store spiseskjeer med dulce de leche (eller annen tykk karamell) og et dryss havsalt. Smak gjerne til om du ønsker mer eller mindre karamell.

Dette er en ganske stor oppskrift og er mer enn nok krem til dobbelt så mange makroner.



Her har jeg valgt å dyppe makronene i litt melkesjokolade.





2 kommentarer:

  1. Disse makronene så bare utrolige gode ut, må testes ut i dag(bli aldri lei makroner) ;)
    Men hva slags smør bruker du i smørkremen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk <3
      Jeg bruker stort sett vanlig saltet meierismør. Vet at mange sverger til usaltet, men jeg liker den subtile saltsmaken :)

      Slett