Etiketter

torsdag 12. juni 2014

Ostekake med Oreobunn



Jeg kom over noen Oreo kjeks fylt med peanøttfyll. Det MÅTTE jeg jo bare prøve. Jeg elsker peanøtt og sjokolade sammen!

Etter å ha spist halve pakken (uten en gang å legge merke til det), tenkte jeg det kunne være greit å bruke resten til noe annet.



Denne ostekaken inneholder mye mindre ost enn vanlige ostekaker, men har søt kondensert melk i istedenfor. Dette gir et litt lavere fett innhold, men det er ikke til å komme unna at det er MYE sukker i søtet kondensert melk.

Konsistensen synes jeg ble kjempefin og med en litt lettere kake, kan man spise litt mer :)

Til bunnen:

  • 150g oreo kjeks
  • 40g smør

Knus kjeksen


og smelt smøret.


Bland smør og kjeks og trykk det ut i en kakeform (min er 20 x 20)


  • 200g kremost
  • 1 boks (397 ml) søt kondensert melk
  • 1 egg
  • saften av 1/2 lime
  • 1/2 vaniljestang

Skrap ut frøene av vaniljestangen. Ha alle ingrediensene i en foodprosessor e.l. og kjør det hele til en glatt miks.


Fordel over kjeksbunnen.

Stekes på 160 grader i ca 25 minutter.





Når bitene er så små som her kan man ihvertfall unne seg mange biter :) Peanøtt, sjokolade og ostekake er en deilig kombinasjon og ideer til videre muligheter har allerede begynt å komme. Kanskje tilsette litt karamell, peanøttchips i selve ostekaken og noen hakkede salte peanøtter på toppen? Mmm... jeg tror jeg må lage én til snart.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar