Etiketter

torsdag 24. april 2014

Pralin makroner



Nå er påsken overstått, men for en fantastisk påske det har vært her på Østlandet. Det er så deilig at solen varmer og at det endelig begynner å bli grønt igjen!



Jeg har som sagt laget en del makroner i det siste og denne varianten er fyllt med pralin. For en tid tilbake laget jeg pralin iskrem, så om du ønsker fremgangsmåten på å lage din egen pralin finner du den her. Det går selvfølgelig an å bruke Nutella e.l. istedenfor.

Fremgangsmåten er som sist og kommer her:


Ingredienser:
  • 3 eggehviter
  • 65g sukker
  • 90g malte mandler
  • 150g melis

For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.
Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs.

Sikter så inn melis og mandler.

Så starter jobben med å få riktig konsistens. Bruk en slikkepott og vend inn mandler og melis. Bruk så slikepotten til å presse røren ned mot innsiden av bollen for så å gli slikkepotten under røren og løfte den opp. Gjenta dette ca 14-18 ganger til du har en jevn og sakterennende røre.
Tilsett litt farge om du ønsker.

Sprøyt dem opp og sett til tørking. Når du kan ta på dem uten at noe fester ved fingeren din er de klare.

Makronene stekes på 155grader i 12-15 minutter.

Jeg holder meg til italiensk smørkrem som fyll.



  • 2 eggehviter
  • 100sukker
  • 25g vann
  • 150g smør i små terninger

Pisk eggehvitene til hvitt skum
Kok opp sukker og vann til 120 grader.
Hell den varme sukkermassen over de eggehvitene mens du pisker. Forsøk å treffe kanten av bollen og ikke selve vispen.

Når marengsen når romtemperatur tilsettes litt og litt smør til alt er pisket inn og du har en jevn smørkrem.
Underveis kan det se ut som kremen holder på å skille seg, det er helt normalt, bare fortsett å piske og tilsette smør.

Tilsett 100g pralin eller Nutella.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar