Etiketter

onsdag 9. april 2014

Påske marshmallows



Jeg fortsetter med påskeinspirerte innlegg, denne gangen en gul variant.
Disse marshmallows kyllingene er inspirert av "peeps" som fås kjøpt i USA.

Denne gangen har jeg valgt den franske varianten av marshmallows, nemlig "Guimauve". Disse er relativt enkle å lage og oppskriften gir ca 40 kyllinger.

Her trenger du
  • 13,5g gelatinpulver
  • 115g kaldt vann
  • 2 store eggehviter (ca 60g)
  • 160g glukose
  • 45g vann
  • 200g sukker
  • smak og farge
Ha 115g vann og gelatinpulver i en bolle og la det svelle.

Ha så glukose, 45g vann og sukker i en kjele og kok opp til 115 grader (dette går ganske fort).

Mens sukkeret kokes opp kan du ha eggehvitene i en kjøkkenmaskin og begynne å piske dem til hvite topper.

Når sukkeret når 115grader tas det av varmen og gelatinen røres inn.

Mens vispen går helles dette over eggehvitene i en tynn stråle. Her er det viktig å ikke tilsette for mye av gangen, da får du nemlig eggerøre.

Fortsett å vispe det til det er 3 doblet i volum og begynner å bli fast, som en stiv marengs.

Ha til sist i farge og smak. Jeg har valgt gul farge og banansmak.

Når røren er stiv has den over i en sprøytepose og du kan begynne å sprøyte opp kyllinger.

Bevegelsen er omtrent som en z som du gjør mot deg.

Om du vil gjøre de enda litt finere kan du vende dem i farget sukker. Jeg har brukt pulverfarge som jeg har blandet ut med 1/4 melis og 3/4 sukker. Når marshmallowsen er helt stiv drysser jeg først litt av denne blandingen over før jeg løfter dem oppi og vender hele kyllingen i blandingen.

Et tips kan være å spraye flaten du bruker til å sprøyte opp marshmallowsen med litt fett, da slipper de litt lettere.


Disse har lagt ett par egg også :)



2 kommentarer:

  1. Hei
    Kan man erstatte gelatinpulveret med plater? Jeg bor i Tyskland og gelatinpulver er vanskelig å få tak og det jeg har fått tak i gav en rar smak på det jeg lagde....
    Har man da like mange gram plater som pulver?
    Mvh
    Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristin
      Du kan godt bruke gelatinplater istedenfor, men jeg er ikke sikker på mengden. På norske pakker tror jeg det pleier å stå at én gelatinplate tilsvarer en viss andel pulver. Du kan jo sjekke.
      Håper du finner ut av mengden :)

      Slett