Etiketter

tirsdag 15. april 2014

Lakris



Jeg har prøvd meg på godteri igjen. Denne gangen en lakris oppskrift.

Nå som det er påske så har de fleste av oss litt tid til å bruke på det man vil og derfor tenkte jeg dette kunne være et morsomt prosjekt.



Jeg synes jo alltid det er morsomt å prøve å lage ting på egenhånd og vingummi og lakris er fremdeles på mestringslisten. Denne oppskriften ble ganske bra, men jeg ser fortsatt muligheten for litt forbedringer.

Til dette trenger du:

  • 110g fett (matfett/ kokosfett e.l.)
  • 210g sukker
  • 260g sirup (jeg har brukt mørk, men anbefaler å gå for lys)
  • 150g søt kondensert melk
  • 115g mel
  • 1ss lakrisekstakt
  • 2ss lakrispulver
  • sort konditorfarge


Ha fett, sukker sirup og kondensertmelk i en kjele og kok opp til 130grader. Rør innimellom slik at det ikke brenner seg. (jeg tror det er bedre å droppe den kondensertemelken her og heller tilsette den når det andre har nådd 130 grader).


Hell den varme sukkerblandingen over i en bolle og tilsett mel, lakrisekstrakt, lakrispulver og litt sort konditorfarge.
Du trenger nok ikke så mye konditorfarge og det kan være greit å huske på at for mye farge vil gjøre deg svart/ blå på tunga når du spiser dette.


Rør alt godt sammen og hell over i en form kledd med bakepapir og sprayet med formfett.

La det hele avkjøle 1-2 timer.

Så kan du begynne å leke deg. Jeg tok litt rosa fondant og tilsatte jordbæressens som jeg kjevlet ut ganske tykt og la over og under deler av lakrisen. Dette skar jeg så opp i ruter slik at det ble seendes ut som Allsorts lakris.


Noen skar jeg bare i ruter, noen stakk jeg ut med en rund utstikker og vendte i mer lakrispulver.

Disse holder seg en stund, men om du skal oppbevare dem er det lurt å ha dem på et vokset matpapir e.l. slik at de ikke setter seg fast. De vil dessuten flyte en del utover om de stables, så bør derfor oppbevares i ett lag.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar