Etiketter

torsdag 3. april 2014

Øl-kake



Ja, du leste riktig, dette er en kake med øl i alle steg.

Mørkt øl og sjokolade er en fantastisk kombinasjon og gjør seg spesielt godt i slike oppskrifter, nemlig kake.
Jeg har valgt å gå for en "sjokolade stout", men Guinness fungerer også utmerket. Selve øl-smaken er ikke utpreget i kaken, men det gir en fin balanse til det søte og en herlig saftighet.

Til kaken trenger du følgende:

  • 330g smør
  • 350g mel
  • 5ss (40g) kakao
  • 1,5ts natron
  • 530g sukker
  • 3 egg
  • 1,6 dl (152g) youghurt natyrell
  • 1/2vaniljestang
  • 3dl stout
 Ha smør og sukker i en kjøkkenmaskin utstyrt med k-spade og kjør det til det er lyst og luftig


Tilsett ett og ett egg og skrap ned innsiden av bollen mellom hver gang.


Tilsett så youghurten og bland det godt.


 Vende inn mel, vaniljesukker, natron og kakao inn.
 
Til slutt tilsettes stouten.


Stekes på 180grader i 40-45 minutter. Test med en kaketester eller en tynn skarp kniv ved å stikke den inn i kaken, om den kommer ut uten noe kakerøre på seg er den klar.

Så til fyllet. Her har jeg gått for en mørk sjokoladeganache og byttet ut deler av fløten med stout.

  • 300g mørk sjokolade
  • 1dl fløte
  • 1dl stout
  • 15g smør

Ha alt i en bolle og smelt over vannbad.

Sett til avkjøling til konsistensen har blitt smørbar.

Jeg har stekt kaken min i 2 omganger i 20cm former, på denne måten får jeg en høyere kake med flere lag. Hver kakebunn deles i 2 og mellom hvert lag fordeles 1/3 av fyllet.

Så over til glasuren, dette synes jeg ble en av de beste glasurene jeg har laget.

  • 100g sjokolade
  • 1,2dl fløte
  • 0,5dl stout
  • 100g smør

Ha alt i en bolle og smelt over vannbad. Rør det jevnt og avkjøl til romtemperatur og smørbar konsistens.

Fordel glasuren over kaken.

Så er det bare å nyte, gjerne med et glass mørkt øl til.

Denne kaken er perfekt enten det er snakk om øl-elskere eller sjokolade-elskere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar