Etiketter

tirsdag 18. mars 2014

Cookie-butter cookie bar

Disse er en ny versjon av peanutbuttercookie-candybarene jeg laget i fjor. Istedenfor å bruke peanøttsmør har jeg denne gangen prøvd meg på cookiebutter. Jeg ELSKER cookie butter og kan lett spise en halv boks med skje i et svakt øyeblikk.
Du får bestilt dette på nettet, om du vil prøve det kan du få kjøpt det her.
Eller så så jeg at Groupon hadde et tilbud på det i forrige uke. Dette er kjempegodt og absolutt verdt å prøve. Jeg hamstrer jo med meg hver gang jeg kommer over det.

Oppskriften er litt omfattende, men hver del er ganske enkel, så bare sett av godt med tid så er dette gjort raskere enn du vil tro.

Jeg starter med å lage bunnen, den er basert på en vanlig cookieoppskrift, men med tillegg av speculoos spread (cookie butter).
  • 125g smør
  • 1ss melk
  • 100g cookie butter
  • 100g sukker
  • 100g brunt sukker
  • 1 egg
  • 175g mel
  • 1/2 ts vanilje
  • 1/2 ts natron

Ha smør, cookiebutter, sukker og brunt sukker i en kjøkkenmaskin og kjør det godt sammen.

 
 Tilsett egget

 
 Skrap ned kantene og tilsett mel, vanilje og natron.


 
 Ha til sist i melken.

 
 Trykk ut deigen i en firkantet form og stek på 180grader i ca 15 minutter.

Så til 2. lag.

  •  110g sirup (ev glukose)
  • 45g smør
  • 3ss cookie butter
  • 1,5ss vann
  • 1ts vanilje
  • 400g melis



Bland alt bortsett fra melisen til det er jevnt.


Tilsett så melisen.


 
 Trykk det så forsiktig ut over den stekte cookiebunnen.

Så til karamellen.


  • 250g sukker
  • 1dl kondensert melk (ev. fløte)
  • 50g smør



 Ha sukkeret i en kjele med ett par spiseskjeer vann og kok det opp til du får en gylden karamellfarge.

 Tilsett den kondenserte melken og la det koke til du er sikker på at det ikke er noen klumper igjen.

 
Ta kjelen av varmen og tilsett smøret.


 Fordel så karamellen over det i kakeformen.


Siste laget er enkelt og greit ett lag med mørk sjokoladeganache.
 
  •  200g mørk sjokolade
  • 1dl fløte

 
 Ha fløten og sjokoladen i en skål og smelt det over vannbad til du får en jevn ganache.



 Fordel så sjokoladen over karamellen og la alt stå til avkjøling.

Dryss gjerne litt havsalt over til slutt.






Dette ble veldig, veldig søtt. Den gikk allikevel ned på høykant, men jeg tror den vil være god å kombinere med litt pisket krem eller kanskje vaniljeis. Gjerne også noe med litt salt i.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar