Etiketter

torsdag 13. februar 2014

Makroner med sjokoladefyll og pralin-iskrem- Madblogger Udfordringen


Hei,
Det er så mye morsomt som skjer i matbloggeruniverset og nå har det blitt arrangert en utfordring fra en dansk matblogger.
Utfordringen går ut på å hente inspirasjon fra en annen matbloggers innlegg og så parre den med én av sine egne oppskrifter.

Som bakeblogger blir det ganske naturlig å velge en søt oppskrift fra motpartens matblogg. Jeg fikk i oppgave å hente inspirasjon hos en dansk matblogger som driver bloggen Core Food. Her var det mye spennende oppskrifter og jeg synes det var veldig gøy at fokuset ligger på sunnere bakst. Nå er jo ikke mine innlegg noe slankekost, men det er veldig fascinerende å se hva man kan få til ved å endre ett par ingredienser.

Innlegget jeg til slutt falt på var CHOKOLADEKAGE med praliné og mandelbund. Denne har jeg så kombinert med min oppskrift på makroner (og iskrem). Jeg tenkte det ville være gøy å dekonstruere kaken, men allikevel beholde de fleste delene. Så mandelbunnen har blitt til makroner, sjokolademoussen til sjokoladeganache og pralinéfyll til praliniskrem. Som pynt har jeg latt meg inspirere av originaloppskriften, men gått for frysetørrede jordbær istedenfor friske.

Så først begynner jeg med å lage makronene.

  • 3 eggehviter
  • 65g sukker
  • 150g melis
  • 85g malte mandler


For å få makronene så glatte som mulig så gir jeg mandlene en omgang i foodprosessoren først.



Jeg starter med å piske eggehvitene til skum.Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs.


Sikter så inn melis og mandler.


Så starter jobben med å få riktig konsistens. Bruk en slikkepott og vend inn mandler og melis. Bruk så slikepotten til å presse røren ned mot innsiden av bollen for så å gli slikkepotten under røren og løfte den opp. Gjenta dette ca 14-18 ganger til du har en jevn og sakterennende røre.


Så er det bare å sprøyte opp store makroner. Jeg har brukt en "whoopie pie" matte for å få lik størrelse på dem.

 
Dryss med litt frysetørket jordbær.
 

Så er det bare å la de stå og tørke til du kan ta på dem uten at noe fester seg på fingeren.

Stekes på 150 grader (ikke varmluft) i ca. 15-20 minutter. Pass på så de ikke blir for mørke.

Mens makronene står til tørk gikk jeg i gang med fyllet, en sjokoladeganache.

Til denne har jeg brukt
  • 200g sjokolade
  • 1dl fløte
  • 1ss Nutella

Varm fløten opp til kokepunktet og hell den over sjokoladen og Nutellaen. Rør det jevnt, ev sett det over et vannbad om ikke alt smelter.

 Sett det til side til det når romtemperatur.

Så til det morsomste. For meg er dette det morsomste siden jeg kun har gjort dette én gang før og jeg synes det hele er litt magisk. Pralin iskrem! Iskrem er forsåvidt en enkel sak, men å lage pralin selv, se dét er morsomt.
Pralin med sjokolade er mer eller mindre det samme som Nutella.

Jeg starter med å lage basen til iskremen.

  • 2,5dl fløte
  • 2,5dl melk
  • 25g lys sirup
  • 5 eggeplommer
  • 100g sukker

Rør sammen eggeplommer, sukker og sirup i en bolle.

Kok opp melken og fløten og ha det over i eggeblandingen.
Rør godt og ha alt tilbake i kjelen på medium varme og rør til det blir en tykk saus.
Ha sausen over i en ren bolle og la det avkjøle helt.

Så til pralinen:

  • 250g sukker
  • 250g hasselnøtter
  • 1dl vann
  • 1 vaniljestang
 Ha hasselnøttene på en bakeplate og rist dem i ovnen på 200grader i ca 10 minutter.

 Ha nøttene over på et kjøkkenhåndkle og gni av skallet.

 Ha så sukker, vann og frøene fra vaniljestangen i en kjele og kok opp uten omrøring til det når 110 grader.

 Tilsett nøttene og la det fortsette å koke til nøttene begynner å "kneppe" ev. til det begynner å lukte ristede nøtter (pass på at nøttene ikke svir seg).

 Begynn så å røre kraftig til alt sukkeret er krystallisert og festet seg til nøttene.

 Ha alt over på et bakepapir og la det avkjøle.

 Når nøttene er avkjølt has de i en foodprossesor og det er her moroa starter. Nå forvandles nemlig den harde nøttemassen til en flytende saus.

 Kjør foodprossesoren til nøttene er finhakket. Ta så ut ett par spiseskjeer som skal brukes til pynt.

 Fortsett så å kjøre nøttene til alt er flytende.

 Ha iskrembasen og 2/3 av pralinen i en iskremmaskin og la den gå til du har tykk fin iskrem.

Så er det bare å sette sammen og legge opp.


Makronene fylles med sjokoladeganachen og får et ekstra dryss med frysetørkede jordbær, strø litt finhakkede hasselnøtter ved siden av og legg opp en kule iskrem oppå dette.


Og voilà, en lekker liten dessert inspirert av en kake.

 Jeg ble veldig fornøyd med resultatet og synes det var gøy å finne isnpirasjon hos andre. Det kan kanskje virke som mye jobb, men så lenge man vet hvilken rekkefølge ting skal gjøres i så går det overraskene greit :)











2 kommentarer:

  1. Ihh sådan en dessert anretning kunne jeg godt nyde lige nu ... det ser bare lækkert ud.
    Og godt tænkt med de match du har lavet.

    Tusind tak fordi du gad at lege med - dejligt at have Norge repræsenteret denne gang også! Måske du er frisk på en omgang mere af Madblogger Udfordringen? ;-)

    Hilsen La Cucina Nada

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du liker det.

      Jeg synes dette var riktig morro, alltid artig å måtte tenke litt nytt!
      Jeg blir nok, helt klart, med på dette igjen :)

      Slett