Etiketter

tirsdag 11. februar 2014

Lakris vingummi

Hei.

Noe annet enn valentines innlegg!
Jeg har lenge vært fascinert av vingummi og har prøvd meg på å lage dette uten hell. Denne gangen derimot gikk det mye bedre!

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har perioder hvor jeg får dilla på enkelte ting, smaker, kombinasjoner. For tiden er jeg litt opphengt i lakris. Som liten var jeg ikke spesielt interessert i lakris, men de siste årene har jeg blitt mer og mer glad i det, spesielt gourmet variantene.

Så her kommer mitt første vingummi innlegg.



  • 80g lakrisekstrakt
  • 3-2ts salmiakksalt
  • 10ml sort farge
  • ½ dl vann
  • 1dl vann
  • 400g sukker
  • 500g druesukker
  •  100g gelatinpulver
  • 1 ½ dl kokende vann


 
Bland lakrisekstrakt, salmiakksalt og 1/2 dl vann i en skål og rør til den er klumpfri.



 
Ha 1dl vann, sukker og druesukker i en kjele og kok opp til 135 grader. Avkjøl til 100 grader.


 
Ha gelatin og 1 1/2dl kokende vann i en skål og smelt over vannbad.

Ha gelatinmassen over i sukkersirupen sammen med lakrisblandingen og rør det hele jevnt.

Fyll i former.





La de stivne over natten. Jeg brukte litt forskjellige former, men synes at det var enklest å jobbe med det jeg hadde i en stor form.


Vend så vingummien ut av formen og skjær i passende biter (om du har alt i en stor form). Vend det så i sukker




En hjertevariant.






Jeg valgte å steget litt lenger og dyppet noen av bitene i melkesjokolade. Dét var en god kombinasjon det! :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar