Etiketter

tirsdag 28. januar 2014

Snickers på pinne

For en stund siden prøvde jeg meg på sjokoladebarer med sjokolade nougat og karamell. Dette er nesten det samme, men de er litt større og dermed enda litt bedre :)


Det er kanskje noen av dere som har inngått nyttårsforsetter som innebærer et bedre og sunnere liv, for min egen del sluttet jeg med nyttårsforsetter for mange år siden og prøver heller å leve hver dag slik at jeg ikke trenger forsetter. Men uansett om man ønsker å leve sunnere eller ikke, så må man jo unne seg noe godt i blant, derfor poster jeg fremdeles søte desserter og kaker med beste samvittighet og håper at noe kan friste dere :)

Jeg starter med å lage sjokoladenougaten.

  • 3 eggehviter
  • 150g sukker
  • 1,2dl sirup/ glukose
  • 0,6dl vann
  • 80g smeltet sjokolade
  • 1ss smør
  • 1ts vaniljesukker

start med å koke opp sukker, sirup og vann til 116 grader.
 
Pisk eggehvitene til de blir til hvitt skum.
 
Tilsett den varme sirupen i en tynn stråle mens du fortsetter å piske eggehvitene. Stopp så piskingen og la det avkjøle til romtemperatur.

I mellomtiden kan du begynne på karamellen.

  • 100g sukker
  • 1dl fløte
  • 2ss vann

Ha sukker og vann i en kjele og kok opp til du  får en gylden farge. Tilsett fløten og la det koke til alle klumper er smeltet og du har en jevn karamell.

Avkjøl



Temperer ca 200g melkesjokolade og ha over i formene. Stikk inn pinner mens sjokoladen er varm.








Fyll så opp med sjokolade nougat, karamell og hakkede peanøtter.
Dekk med den resterende smeltede melkesjokoladen.

Putt formen i fryseren til sjokoladen har stivnet, ca. 1 time.




 Søte sjokoladebarer på pinne.



Ser det fristende ut?


2 kommentarer:

  1. Ojojoj, disse får jeg lyst å løpe hjem å lage med en gang. Utrolig kult å sette de på pinne, og så får man en liten overraskelse når man biter i dem og ser karamell og nøtter. Nam!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Alltid gøy å se at andre liker innfallene mine :)

      Slett