Etiketter

tirsdag 21. januar 2014

Rom og rosin fudge

Siden jeg var så godt i gang med å lage fudge tenkte jeg det kunne være gøy med en ny variant. Jeg har alltid vært glad i rom og rosin smaken, kanskje spesielt som iskrem, så derfor ville jeg prøve meg på fudge med rosiner som har ligget i rom.



Denne fudge oppskriften har jeg blitt veldig glad i, den gir alltid en perfekt myk konsistens og kan fint kombineres med forskjellige smaker.


Til dette trenger du:






  • 450g sukker
  • 4dl fløte
  • 50g smør
  • 1ss glukose (eller lys sirup)
  • 50g rosiner i rom (1dl rom, 100g sukker som kokes til en sirup)


Ha rosinene over i et kaffefilter og la de renne av seg mens du starter med fudgen.

Ha alt bortsett fra vaniljen i en kjele og kok opp til 116 grader. Rør om av og til.




Hell alt over i en bolle og la den stå til den når 110 grader.


Ha i rosinene og begynn å røre massen. Massen skal røres til den er matt, tykk og maks 60 grader.


Dette tar litt tid og krever litt jobb, men er veldig viktig for å oppnå riktig konsistens.

Så er det bare å ha alt over i en form og la det stå svalt over natten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar