Etiketter

torsdag 24. oktober 2013

Ostekake med epler


Som jeg har nevnt tidligere så er jeg veldig glad i epler og jeg har lenge gått og tenkt på hvordan jeg kan gjøre den vanlige eplekaken litt mer spennende. Da jeg kom over kransekakemassen fikk jeg lyst til å få med det på en måte, men jeg har blitt fortalt at dersom jeg bare bruker kransekake som bunn så vil eplene skli av. Dét hadde jo vært trist, så etter litt brainstorming og ha hentet litt inspirasjon fra Pinterest ble det denne sammensatte kaken.

Den kan kanskje virke litt overveldende ved første øyekast, men er egentlig veldig enkel. Det som tar lengst tid er å lage paibunnen, men den har du vel liggende i fryseren allerede ;)

Kaken består av en paibunn, ett lag kransekakemasse, ostekake, epler og streuseltopping.


Ingredienser:

  • Paibunn
  • Kransekakemasse


Til ostefyllet:
  • 600g kremost
  • 3 egg
  • 200g sukker
  • 1ts vaniljeessens eller 1 vaniljestang


Til eplene:
  • 6 epler
  • 40g brunt sukker
  • 2ss smør

Til streuseltoppingen
  • 50g smør
  • 50g mel
  • 50g havre
  • 25g sukker


Start med å kjevle ut paibunnen og legg den i en kakeform.


Prikk bunnen med en gaffel og stek den på 180 grader i ca 10 minutter.


Skjær kransekakemassen i skiver og fordel over paibunnen. Sett til side mens du lager ostefyllet.


Ha alle ingrediensene til ostefyllet i en kjøkkenmaskin og bland det til det er jevnt.



Hell over kransekakemassen.

Skrell eplene, fjern kjernehusene og skjær i dem i båter.

Smelt smør og sukker i en stekepanne og tilsett eplene.


Snu dem underveis slik at de blir jevnt stekt og møre.


Fordel eplene over ostefyllet. Jeg brukte 6 epler, men som dere ser kan det med fordel være enda mer.


Ha alle ingrediensene til toppingen i en foodprossessor og kjør det til du har grove smuler.


Fordel toppingen over eplene.

Kaken stekes på 150 grader i ca 45 minutter til 1 time.


Du kan sjekke om kaken er ferdigstekt ved å dunke forsiktig i kakeformen. Om den er rister litt, omtrent som gelee, så er den ferdig, rører den derimot mer på seg så trenger den litt mer tid.

La kaken avkjøle helt før du serverer den.




En mektig kake, men du og du så godt! Det ble ganske vanskelig å ikke forspise seg på denne. Du kan selvfølgelig lage kaken i en springform, da har du muligheten til å servere den mens den fremdeles er litt lunken (men ikke varm), da er den nemlig helt uimotståelig, men veldig farlig :)




1 kommentar:

  1. Spennende oppskrift. Jeg bruker også pinterest for inspirasjon. Mange kreative mennesker der ute.

    SvarSlett