Etiketter

lørdag 10. august 2013

Jordbær kokosboller



I år har det vært helt fantastiske norske jordbær å få tak så jeg har kost meg med å bruke de i baking og desserter.


I forrige innlegg  lagde jeg rosa Hello Kitty kjeks og disse tenkte jeg ville være en ypperlig base for rosa kokosboller. Det hadde kanskje vært mer riktig å kalle dem jordbærboller, men da ville dere kanskje trodd at det var snakk om gjærbakst, så vi holder oss til kokosboller selv om det ikke er noe kokos her :)


Ingredienser:
  • 3 eggehviter
  • 50g sukker 
  • 1 1/2 plate gelatin
  • 2 ss jordbærpure

Pisk eggehviter til hvitt skum

Tilsett sukkeret i 2 omganger.

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann.

Ha jordbærpureen i en liten kjele og varm opp, rør inn den myke gelatinen til alt er oppløst.
Jorbærpure lager du ved å kjøre jordbær i en foodprossessor til de er helt flytende.


Spe marengsen med gelatinblandingen mens du visper.




Om du vil ha en enda sterkere rosafarge kan du tilsette litt konditorfarge.

 
Ha massen over i en sprøytepose og sprøyt opp topper.





 
La avkjøle en times tid.

Smelt ca. 200g sjokolade og dypp bollene i dette.


Om du vil sprøyte dem opp på kjeks, slik som meg, kan du bruke denne oppskriften og tilsette litt rosa konditorfarge.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar