Etiketter

torsdag 8. august 2013

Hello Kitty kjeks


De av dere som kjenner meg vet nok at jeg har en forkjærlighet for Hello Kitty. Det er ikke bare fordi det er søtt og rosa, men er faktisk noe jeg har likt siden jeg gikk på barneskolen og Hello Kitty ikke var noe man fikk tak i overalt.


 
Da jeg i sommer kom over dette bakesettet kunne jeg derfor ikke dy meg og måtte ta det med meg hjem. Jeg er i utgangspunktet ganske skeptisk til ferdigmikser, da jeg synes det er så lett å lage ting fra bunnen av, men en gang i blant må man gjøre ting man vanligvis ikke gjør.




Settet inneholdt kjeksmiks som må blandes med egg og smør, glasurmiks, 2 utstikkere og rispapirpynt.





Blander sammen kjeksmiksen med egg og smør. Siden det er brukt melis istedenfor vanlig sukker ble deigen veldig myk og måtte ligge i kjøleskapet en god stund før jeg kunne kjevle den ut.




Jeg stakk også ut noen vanlige sirkler fordi jeg tenkte de kunne brukes til andre ting.

Kjeksen ble stekt på 180grader i ca 12 minutter.








Etter at kjeksen var avkjølt var det bare å sette i gang med pyntingen. Glasuren som fulgte med var en helt ordinær melisglasur. Jeg laget den først veldig tykk og tegnet opp omrisset på kjeksen før jeg hadde i mer væske og fylte inn resten.
Rispapirsløyfene kom på plass.



Her har jeg brukt en mat-tusj til å tegne opp øyne, nese og værhår, men du kan godt bruke smeltet sjokolade eller lignende istedenfor.

De ble jo søte og smakte helt ordinært. Om du vil prøve deg på noe lignende kan du bruke oppskriften under :)
  • 325g mel
  • 200g smør- mykt
  • 125g sukker
  • 2 eggeplommer
  • rød konditorfarge

Ha smør og sukker i en kjøkkenmaskin med k-spade og kjør til lyst og luftig

Tilsett mel.

Ha til sist i eggeplommer og konditorfarge.

Bland til en jevn deig, men ikke overarbeid deigen.

Avkjøl deigen litt før du kjevler og stikker ut ønskede figurer.

Stekes på 180grader i 10-15 minutter.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar