Etiketter

onsdag 29. mai 2013

Sjokolade konfekteske med cakeballs



Da jeg skulle i bursdagsselskap for litt siden fikk jeg lyst til å lage noe litt anderledes til vertinnegave.
Ideen til denne konfektesken fikk jeg fra den fantastiske Bakerella, men istedenfor å lage en kake som ser ut som konfekteske valgte jeg å lage en konfekteske av sjokolade.

Selve esken er laget av smakssatt melkesjokolade (for det synes jeg er best) og så er den fyllt med cakeballs. For de av dere som ikke er kjent med cakeballs så er dette akkurat det samme som cakepops bortsett fra at de ikke er på pinne.

Til cakeballs'ene har jeg gått for 3 forskjellige varianter, én med banankake, én med sjokoladekake og én vanlig kake med dulce de leche glasur.
 
Ta én og én kake og kjør de til fine smuler i en kjøkkenmaskin. Om du har en kake med glasur på kan du nå begynne å trille kuler, om du kun har vanlig kake uten glasur tilsetter du nå ønsket glasur og blander godt inn. Trill så kuler og sett dem kaldt.
 
Til dypping har jeg her valgt melkesjokolade, mørk sjokolade og hvite candymelts. Candymelts er fine å bruke til dette om du vil ha noe annet en vanlig sjokoladetrekk, de trenger dessuten ikke å tempereres så det er mye enklere å jobbe med.
 
Dypp og pynt.
 
Kun fantasien kan sette grenser for hvordan du vil pynte, du kan rulle de ferdigdyppede kulene i kakao, finhakkede nøtter, kakestrø e.l., eller du kan lage mønster med sjokolade/ candymelts, det finnes også masse fine marsipaner eller fondanter som du kan stikke ut figurer av og feste på.
 
Så over til det som er utfordringen i dette innleget, konfekteske laget av sjokolade.

Finn en eske/ boks du liker, helst av plastikk, glass, silikon eller metall. Sørg for at esken er ren. Min eske er på ca. 15cm.
 
Velg 500g av den sjokoladen du synes smaker best og ha ca 1/3 i en bolle og 2/3 i en annen bolle og ev. revet skall av 1 appelsin.
 
 Sett bollen med 1/3 sjokolade i over et vannbad, tilsett revet appelsinskall og smelt helt.

Ta bollen av varmen og tilsett 1/3 til av sjokoladen (som ikke er smeltet). Rør til alt er smeltet. Nå skal sjokoladen begynne å bli litt tykk og ikke klare å smelte mer. Om den fremdeles er for varm tilsettes litt og litt sjokolade til du ikke får smeltet mer.
Akkurat her gjør det ingenting om sjokoladen ikke er helt glatt.



Hell så sjokoladen over i esken og vend den rundt til hele innsiden er godt dekket med sjokolade. Hell ut overflødig sjokolade tilbake i bollen og sett esken opp-ned på et bakepapir.
Når sjokoladen har stivnet smelter du litt ekstra sjokolade og legger 1 lag til i esken, det er nemlig viktig at sjokoladelaget ikke blir for tynt, da vil ikke esken være særlig stabil.

Sett esken så inn i fryseren ca 1 time.

Ta esken ut av fryseren og klem forsiktig på kantene slik at sjokoladen  slipper kantene og glir ut. Du kan ev. dunke den litt i kjøkkenbenken, men vær forsiktig så ikke sjokoladen brekker. Sett sjokoladen kaldt, gjerne i kjøleskapet eller tilbake i fryseren.

For å lage lokket må du temperere sjokolade igjen, bruk det du har igjen.
Hell denne sjokoladen i esken og sett den rett inn i fryseren. For at dette skal fungere må esken ha rette kanter slik at bunnen er like stor som åpningen.

Ta ut esken av fryseren etter 1 time og dunk den lett mot kjøkkenbenken for å få ut sjokoladeplaten.


Så kan du fylle esken med cakeballs.


Jeg har brukt fondant og marsipan og stukket ut blomster som jeg har festet til esken med smeltet sjokolade. I tillegg har jeg sprayet den med litt rosafarge.










1 kommentar:

  1. Jeg er den heldige som har fått denne i gave. Helt fantastisk. Tusen takk.
    Stor klem fra tante Anne Karine

    SvarSlett