Etiketter

mandag 22. april 2013

Millefeuille



Hei,

Her kommer foreløpig siste del av butterdeig baksten min.

Nesten som napoleonskake, men ikke helt. Millefeuille, som betyr "tusen blad", er den franske versjonen av vår Napoleonskake. Her er det 3 lag butterdeig og to lag krem.


Dette er enkelt og fort gjort å lage om du allerede har butterdeig liggende.


Start med å kjevle ut butterdeigen til et rektangel ca. 3-4 mm tykt.


Prikk deigen med en gaffel.

Om du vil være sikker på at den ikke hever seg for mye under steking kan du legge et bakepapir oppå og så et stekebrett for å veie det ned.

Strø litt melis over deigen.

Så skal det stekes på 180 grader ca. 15-20 minutter til det er gyllent. Når den er ferdig settes grillelementet på slik at melisen blir karamellisert. Her gjelder det å følge nøye med for det brenner seg fort.

Avkjøl.

Skjær den ferdigstekte, avkjølte butterdeigen i like store stykker.

Legg ett stykke på et fat, fyll med vaniljekrem, legg ett nytt stykke over og fyll på med mer krem før du har på det siste toppstykket.




Vaniljekrem er allsidig og om du vil kan du godt tilsette litt andre smaker, nugatti, sjokolade, Philadelphia med melkesjokolade, bringebærpureé e.l.



 Det ble akkurat ikke nok til tre lag på den siste, så da blandet jeg litt sjokolade i kremen og laget en enkeltversjon med sjokolade.

Om du vil kan du selvfølgelig lage en enkel melisglasur og ha på toppen, men jeg liker den best slik.


Jeg vet ikke om noen av dere har lagt merke til det, men jeg har fått lagt inn en printfunksjon slik at dere kan skrive ut oppskriftene mine uten alle bildene.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar