Etiketter

torsdag 25. april 2013

Fargerike makroner


Jeg får rett og slett ikke nok av makroner. Ikke bare er de allsidige i forhold til smakskombinasjoner, men de ser jo også så lekre ut.

Så i dag blir det makroner igjen :)


Her har jeg brukt samme fremgangsmåte som tidligere, nemlig slik:

  • 3 eggehviter
  • 65g sukker
  • 150g melis
  • 85g malte mandler

Denne gangen starter jeg med å piske eggehvitene til skum.


Tilsetter så sukkeret i to omganger til jeg har blank marengs.


Sikter så inn melis og mandler.

Vend forsiktig og raskt inn melis og mandler til det er relativt jevnt blandet, men ikke mer.

Fordel så røren på 4 boller og tilsett ønsket farge.


Så kommer vende-jobben og det er her man må være påpasselig. Røren skal ha en konsistens som renner sakte av slikkepotten, ikke for flytende, men heller ikke for tykk.


Sprøyt opp sirkler på et bakepapir (på et stekebrett) eller bruk en silikonmatte, som meg.

Når all røren er sprøytet opp dunkes stekebrettene lett i bordet noen ganger for å få ut mest mulig luft.

Så er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på at de skal tørke. Du kan se at de er klare når de er matte og ingenting sitter fast på fingeren din om du tar forsiktig på dem.

Stekes på 160 grader i ca. 12-15 minutter.

Som fyll har jeg brukt vaniljekrem som jeg har gitt 4 forskjellige smaker, kaffe, sitron, fersken og sjokolade.

Små søte makroner!


3 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg har samme silikonbrett som deg, men når jeg har brukt den har ikke makronene villet løsne helt, selvom de har vært stekt riktig. Pensler du brettet med noe?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Hei,
      De kan være litt vriene å få av, ja. Jeg pleier å sørge for at de er skikkelig stekt for om de er litt fuktige kan de henge igjen. Makronene vil uansett bli myke igjen når du legger på fyllet.
      Bare pass på at de ikke blir mørke pga lang steketid (lavere varme, lenger steketid) :)

      Slett