Etiketter

onsdag 6. mars 2013

Earl Grey konfekt


For en liten stund siden avholdt Matbloggsentralen en ekstraordinær utfordring om Afternoon tea. Mitt bidrag kom på 3. plass.



I premie fikk jeg denne esken.

 
Litt te...



 Masse te



 Både løsvekt, te-poser og te-blomster.



Oppe i esken var også 4 nydelige små te-kopper og en solid tre eske til å oppbevare te i.

Derfor tenkte jeg at det var på sin plass å bruke noe av denne teen til andre ting enn bare å drikke. Jeg har laget tre forskjellige typer te-konfekt og den første av dem får du her.


  • 200g mørk sjokolade
  • 1 dl fløte
  • 2 ts Earl Grey 

Ha teen i fløten og kok opp.
 La dette stå og trekke ca. 30 minutter til 1 time.

 
Kok opp på nytt og sil over sjokoladen.

Rør til du får en jevn blanding, om det går sakte kan du sette bollen med sjokoladen og fløten over en kjele med småkokende vann.


Kle en bakeform med plast.


Ha ganachen over i formen og sett det kaldt.

Når sjokoladen har stivnet kan du ta den ut av formen og skjære den opp i små biter.

Jeg bruker ca 200 g mørk sjokolade som jeg tempererer (dvs. smelt 1/3 over vannbad, ta av varmen og tilsett 1/3, rør alt jevnt og tilsett litt og litt av den siste1/3 til det ikke er mulig å smelte mer av sjokoladen)

Dypp ganachebitene i sjokoladen og la de stivne på et bakepapir.


Jeg har vært en tur innom Cacas og kjøpt designark trykket med kakaosmør. Disse klipper jeg ut i like store biter som konfekten og legger med trykket ned mot sjokoladen mens sjokoladen fremdeles er flytende. Arket lar jeg være på i 24 timer.

Sett alt sammen inn i kjøleskapet ett par timer ev. over natten.


Når all sjokoladen har stivnet og arket har vært på lenge nok tar jeg konfekten ut av kjøleskapet og fjerner designarket. Konfekten har nå fått et fint mønster.


Dette ser veldig profesjonelt ut, men er veldig enkelt.







Så er det bare å lene seg tilbake og kose seg med hjemmelaget Earl Grey konfekt og hvorfor ikke kombinere det med nettopp en kopp Earl Grey te.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar