Etiketter

fredag 21. desember 2012

Jule makroner



For en stund siden så jeg noen skikkelig tøffe makroner med metallskimmer og begynte selvfølgelig å fundere på hvordan jeg kunne få til dette selv.
Da jeg var i London tidligere i vinter kom jeg over "Shimmer spray" i en kjøkkenbutikk og kjøpte inspirert med meg dette.

Først må makronene lages



  • 85g malte mandler
  • 150g melis
  • 65g sukker
  • 3 eggehviter

Bland mandler og melis i en bolle.

Pisk opp eggehvitene til de blir til skum og tilsett så sukkeret i to omganger mens du pisker kraftig.

Pisk til du får en fin glansfull marengs.
 
Om du vil tilsette farge gjør du dette nå, jeg valgte å farge én røre rød og å holde en annen nøytral.

Sprøyt opp på bakepapir og la det tørke, viktig!

Når du kan ta forsiktig på makronene uten at noe henger igjen er de klare til å stekes.

160 grader i 12-15 minutter.
 
Når makronene er avkjølt has de over på et bakepapir, så starter moroa.
 
Nå er det bare å spraye løs til alt er dekket. Det tørker fort så det er heldigvis ikke lenge å vente.


Som fyll har jeg valgt spekuloos pålegg- spekuloos er en kjeks som smaker nesten som pepperkaker og jeg tenkte derfor at det ville passe til jul.


Også kom jeg over denne i London og måtte jo selvfølgelig ta den med, så denne har jeg også brukt som fyll.

Du kan godt bruke Nugatti e.l. om du vil eller vanlig konditorkrem.




 Se hvordan det skinner i dem, nesten som små smykker.







Noe av det morsomste med dette er hvor enkelt det er å lage. Det finnes massevis av forskjellige shimmersprayer å få tak i, så her er det bare å slippe fantasien løs :)















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar