Etiketter

mandag 10. desember 2012

Candy cane marshmallows



... eller peppermynte marshmallows om du vil.

Nå nærmer det seg jul med storm skritt og her i huset er juleforberedelsene godt i gang. En av de mange typiske julegodteriene er jo sukkertøystenger, selv er jeg ikke så glad i sukkertøy, synes det blir litt hardt, så derfor bestemte jeg meg for å prøve meg på å lage marshmallows med samme farger og smak.

Marshmallows er ganske enkelt å lage, men du trenger riktig utstyr og god tid.

  • 1 dl vann
  • 2,5 ss gelatinpulver
  • 340g sukker
  • 350g glukose (ev. lys sirup)
  • 1 ts vaniljeessens
  • litt rosa konditorfarge 
  • noen dråper peppermynteessens

Bland 1 dl vann og geltainpulver i en kjøkkenmaskin med visp.
 
Ha sukker, glukose og vaniljeessens i en kjele og kok opp til 116 grader.
 
Spe sukkerblandingen i gelatinen mens kjøkkenmaskinen går.

La dette stå og piske i ca. 10 minutter, det bør ha tredoblet volum før det er ferdig.
 
Ta ca. 1/3 av blandingen over i en form dekket med plastfilm eller bakepapir som du har sprayet lett med formfett og strødd mel/melis i.
 
Ha i litt rosa farge i det som er igjen i bollen og ett par dråper peppermynteessens. Prøv å ikke ha for mye peppermynte, jeg synes ihvertfall at det smaker best når smaken ikke blir for voldsom. Miks det videre til alt er farget og fordel det over resten i formen.
 
Sikt litt mel/melis over og trykk blandingen jevn.

Bør stå  å tørke over natten, gjerne lenger.
 
Når marshmallowsen er tørr kan du ha den over på et skjærebrett
 
og skjære ut passende biter.

















Det blir en del ideer til spiselige julegaver her framover og antagelig litt hyppigere innlegg enn vanlig, jeg har som sagt kommet et godt stykke med mine forberedelser og deler det jo selvfølgelig med dere :)

2 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg prøvde meg på disse i dag men guri malla for et søl jeg lagde......
    Jeg lurer veldig på hvordan du får alt dette ut av "bakebollen" og i formen.... Hos meg klistret alt seg til en eneste smørje og jeg fikk det ikke vekk fra slikke pott eller sleiv...... Jeg endte med å måtte kaste alt sammen.
    Må dette være helt avkjølt for at du kan jobbe med det? Eller setter du inn slikke pott eller lignende med noe??
    Smaken ble bra ;o) men det var vel og det jeg fikk til.........
    Og så vil jeg og takke for en super blogg har funnet mye herlig her!! Og med din Fudge oppskrift fikk jeg og ENDELIG til det!!
    Håper kanskje du har tid til å kunne svare meg på dette, har så lyst å få disse til før jul ;o)
    Svar meg gjerne på email; klmoen72@hotmail.com
    Hilsen Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristin
      Marshmallows er klissete!!! Jeg får det meste over i formen uten mye problemer, men det kan være lurt å ha litt olje på slikkepotten først, da setter det seg ikke fast like lett. Ellers kan det være greit å "helle" det ut av bollen så godt det lar seg gjøre før du bruker slikkepott. Når du etterpå drysser over melis/maizena blandingen blir det lettere å få røren fordelt ut i formen.
      Håper du prøver deg igjen med et bedre resultat :)

      Slett