Etiketter

torsdag 29. november 2012

Ostekake-kjeks



Hei.

I går var det finale i "kaffekake utfordring" i Mathallen hvor jeg var én av ti finalister med Banankaken min.
Selv om jeg ikke vant var det veldig gøy å møte andre matbloggere og se andres bidrag. Vi var også så heldige at alle finalistene fikk kaffemaskiner fra Nescafé Dolce Gusto. Jeg skal legge ut litt mer om dette litt senere.

Over til dagens innlegg som er inspirert av oppskriften til Manuela fra Passion4baking, men selvfølgelig med min egen vri. Nå i disse førjulstider tenkte jeg det ville passe med litt pepperkakesmak. Dette er mektige, myke og helt herlige cookies!

For å lage disse trenger du:

  • 120g smør
  • 130g kremost
  • 225g sukker
  • 180g mel
  • 135g sjokoladedråper
  • 50g pepperkaker

Start med å kjøre smør kremost og sukker hvitt og mykt.


Tilsett melet,

 
og vend til sist inn sjokoladedråpene.

 
Knus pepperkakene og ha de over i en bolle.

 
Trill kuler av deigen- lag de så store eller små som du ønsker, men prøv å holde dem like store- og rull dem så i knuste pepperkaker slik at de er helt dekket.


Legg dem over på et stekebrett kledt med bakepapir med litt avstand siden de flyter noe utover.


Stekes på 180grader i ca 15 min- avhengig av størrelse.





 Når de er ferdigstekt og avkjølte kan du smelte litt melkesjokolade og ha over om du vil.







Siden disse ikke inneholder noe egg kan du også bruke denne oppskriften til å lage "ostekake trøfler", alt du trenger å gjøre er å trille dem til litt mindre kuler, dyppe dem i smeltet sjokolade (mørk, melk eller hvit) og pynte dem etter ønske, gjerne ved å trille dem i knuste pepperkaker. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar