Etiketter

tirsdag 14. august 2012

Rock Cakes med Bacon og Banan



Jepp, du leste riktig, med bacon.

Rock cakes er nesten som scones i konsistensen og ser ut som navnet tilsier som stener.
I Amerika har de spist bacon med pannekaker og sirup i lang tid så det er kanskje ikke så vanskelig å forstå at denne oppskriften kommer derfra. Jeg har en forkjærlighet for nye og underlige kombinasjoner, så da jeg så dette måtte jeg bare prøve meg.

Til dette trenger du:

  • 300g mel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 klype natron
  • 1 ts kanel
  • 60g smør
  • 150g sukker
  • 1 egg
  • 1/2 ts vaniljeessens
  • 2 modne bananer
  • 60g bacon
Start med å steke baconet sprøtt. Jeg velger å gjøre dette i stekeovnen, men bruk en vanlig stekepanne om du vil.


Ha sukker og smør i en kjøkkenmaskin utstyrt med k-spade og kjør til det er mykt.


Tilsett egget.



Tilsett mel, bakepulver, natron og kanel.


Tilsett bananene skåret i skiver. Dette skal kjøres til du får en myk deig uten noen særlig klumper av bananer igjen.


Ha så i baconet som du har skåret i små biter og kjør til alt er blandet.


Bruk to ss (eller en iskremskje) og fordel deigen på et stekebrett.

Stekes på 180 grader i 10-12 minutter til de begynner å bli gyldne i kantene.


Jeg har litt sjokolade på i tillegg for jeg synes det passer smaksmessig.


Disse har en kraftig smak av banan og baconet er en beskjeden støttespiller.


Om du ønsker å lage disse som cookies er det bare å droppe bakepulver og natron.



Håper dere, som meg, synes det er gøy med noe litt anderledes og har fått inspisrasjon til å prøve noe nytt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar