Etiketter

onsdag 8. august 2012

Jordbær Pannekake-kake



 Hei

I dag vil jeg dele en litt anderledes kake med dere. De fleste av dere har sikkert vært borti konseptet med å bruke pannekaker som lag i en kake før og det er nettopp dette jeg har gjort denne gangen. Jeg hadde lyst til å prøve meg på dette som er en veldig enkel måte å lage en lagkake på.


Du må jobbe litt for å holde lagene så rette som mulig, men dette er en morsom oppskrift.

 Jeg starter med å lage pannekakene som skal fungere som kakelag.

Til det trenger du følgende:

  • 140g mel
  • 2ss sukker (kan sløyfes)
  • 2 egg
  • 2 dl melk
  • 50g smør
Ha det tørre i en bolle.


Tilsett ett og ett egg og jobb det inn i det tørre.




Tilsett så litt og litt melk slik at du unngår klumper og får en fin og jevn røre.


La svelle i 30 minutter.


Smelt smøret og rør det inn i pannekakerøren.


Hell røre i pannen mens du vender pannen slik at røren dekker hele stekeflaten. Om du har hatt i for mye røre kan du helle det av tilbake i bollen.

Jeg er så heldig å ha en pannekakepanne, men en vanlig panne går selvfølgelig like bra.


Stekes til den er "tørr" på overflaten før den snus.



La pannekakene avkjøles helt.

Til fyllet har jeg brukt

  • 250g Mascarpone
  • 80g melis
  • 1 plate gelatin
Legg gelatinen i bløt i kaldt vann.

 
Pisk ost og melis. Smelt gelatinen på svak varme med 1-2 ss vann. Ha gelatinen over i ostemassen og bland godt.

 
Som smakstilsetning kan du bruke det du vil av bær, jeg kom over noen fine kurver med jordbær og valgte derfor å bruke dette. Først skjærer jeg opp mesteparten av bærene i små biter eller skiver (enklest med skiver), så har jeg de over i en bolle og sukrer litt (3-4 ss sukker pr kurv).

 
Legg en pannekake på et fat
 
Ha ev. på litt syltetøy i samme smak som bærene du bruker.
 
Fordel noen bær
 
Ha 2-3 ss med ostefyll. Dekk til med ny pannekake og gjenta til du ikke har mer fyll igjen.

 
 Settes kaldt i 2 timer.

Pisk opp fløte med litt sukker. Ta pannekake-kaken ut av kjøleskapet og dekk hele kaken med den piskede kremen. Pynt med litt bær om du vil.





 Det kan være lurt å la bærene renne av litt før du bruker dem i fyllet, så unngår du at det blir for bløtt.



En deilig og litt anderledes kake. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar