Etiketter

mandag 11. juni 2012

Hummingbird bakery's brownie cheescake




Hei.

Da var det mandag igjen. Mandager kan ofte være litt tunge å komme seg igjennom, men nå er det heldigvis ikke så lenge til det er ferie. Håper dere har kost dere i helgen og er klare for en ny uke.


 Dagens kake er hentet fra boken til det fantastiske bakereiet Hummingbird i London. Siden kakene ikke er å få kjøpt i Norge har de heldigvis gitt ut flere bøker med sine fantastiske oppskrifter.
Kaken som jeg skal vise dere nå er en kake jeg kommer tilbake til igjen og igjen, den er virkelig fantastisk god. Som navnet tilsier er det en brownie bunn med (bakt) ostekake over og til sist toppet med deilig frisk bringebærkrem.

Vi starter med browniebunnen som inneholder:

  • 200g sjokolade- smeltet
  • 200g smør
  • 250g melis
  • 3 egg
  • 110g mel


Bland smør og melis til det er lyst og luftig.



Tilsett eggene, ett om gangen og skrap ned bollen mellom hver gang.



Ha i melet og til sist den smeltede sjokoladen.



Ha røren i en liten langpanne eller stor (25cm) rund kakeform.

Til ostekake delen trenger du:

  • 400g kremost- jeg har valgt Philadelphia
  • 150g melis
  • 2 egg
  •  1/2 ts vaniljeessens


Rør kremost og melis sammen.
 
Ha i eggene og vaniljen.


Fordeles over browniebunnen.

Stekes på 170 grader i ca 30-40 minutter. Sjekk om kaken er ferdig ved å dunke forsiktig i formen, om ostekakemassen er flytende trenger den mer tid, men når den bare så vidt beveger litt på seg (litt som gele), så er den klar.

Ta ut og avkjøl.

Til bringebærkremen trenger du:
  • 3 dl fløte
  • 100 g melis
  • 150g bringebær

Ha alt i en bolle og pisk til du har en tykk, men ikke stivpisket krem.

Pynt med litt ekstra bringebær.




Og nå er det bare å kose seg. Del med noen du er glad i, eller behold hele selv om du har en dårlig dag, jeg tror jeg kan garantere at du vil sitte tilfreds igjen etter et stykke av denne kaken :)

2 kommentarer:

  1. Denne har jeg laget i dag. Fantastisk god kake !! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har laget den. Ja, den er jo uten tvil en av mine favoritter :)

      Slett