Etiketter

torsdag 21. juni 2012

Fudge -med sjokolade og karamell



I dag skal jeg dele en oppskrift med dere som jeg har gledet meg til å prøve. Jeg elsker fudge, men siden de veier så mye pleier jeg ikke å ta med så mange biter når jeg kjøper smågodt, derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage det selv.



De viste seg å være enkle å lage, men det er avgjørende å ha et godt termometer- mitt er digitalt og jeg anbefaler det på det sterkeste :)

Jeg valgte like godt å gå for en kombinasjon av karamell og sjokoladefudge.

Først karamellfudgen:

  • 1,5 dl fløte
  • 250g brunt sukker
  • 1 ss glukose
  • 75g smør
  • 1 ss melis
  • 1 ts vaniljeessens

Ha alt bortsett fra melisen i en kjele og kok opp til du når 117 grader. Her er det fint med en tykkbunnet kjele så unngår du at det brenner seg.


Ha blandingen over i en bolle og la den avkjøles i ca 10 minutter.



Tilsett melis og pisk med en elektrisk visp til du får en tykk matt røre- ca 10 minutter.



Ha det over i en form dekket med bakepapir og spre den godt ut.




Så er det tid for sjokoladefudgen:

  • 1,5 dl fløte
  • 250g sukker
  • 1 ss glukose
  • 75g smør
  • 75g sjokolade
Her gjelder samme fremgangsmåte som over, ha alt bortsett fra sjokoladen i en kjele og kok opp til 117 grader. Ha blandingen over i en bolle og tilsett sjokolade, la det stå ca 10 minutter.
Pisk med elektrisk visp til massen er tykk og matt.


Hell det i formen over karamellfudgen, spre den godt ut og sett det hele kjølig, gjerne natten over.

Så er det bare å velve fudgen over på et skjærebrett, fjerne bakepapiret og dele opp i passende biter.


Dett ble veldig godt! Søtt som fy, men du og du. Skal si jeg måtte utøve stålkontroll for ikke å spise opp alt med én gang.





 Tips:
Om du pisker for mye kan smøret begynne å skille seg og legge seg som et lag over blandingen, da er det bare å la blandingen stå en stund til den er litt kaldere og så piske forsiktig til alt er blandet.

Jeg vet at Cacas.no selger termometer som kan brukes til slikt, det viktige er at termometeret går til over 120 grader. Desverre vet jeg ikke hvor dere kan få tak i digitalt termometer, mitt ble nemlig kjøpt i Sydney for 10 år siden, men jeg er sikker på at det finnes om man bare leter :)

3 kommentarer:

  1. Digitalt termometer finnes hos Clas Ohlson til kr 129.-
    Dette har et temperaturområde fra -50 til + 200 Celsius, og er beregnet for matlaging.
    Daddy

    SvarSlett
  2. Mitt sukkertermometer går til 300 grader Celsius og det fikk jeg tak i via en lokal urmaker for mange år siden, så mange at det ikke var vanlig i handelen... :) Fristende oppskrift forresten.

    SvarSlett