Etiketter

torsdag 10. mai 2012

Små sitronkaker



Dette er en "norsk" versjon av petit four glacé. Det er små stykker med kake fylt i tre lag med syltetøy, toppet med marsipan og så dekket med glasur. Her kan du leke deg med smaker og farger etter eget ønske.




For å lage disse må du begynne med å lage et sukkerbrød, til det trenger du:


  •  4 egg
  • 150g sukker
  • 50g maizena
  • 100g mel
  • 2 ts bakepulver
 
Visp egg og sukker til du får en tykk og luftig eggedosis.



Vend inn det tørre.
 

Ha røren over i en bakeform og stek på 180 grader i ca 30 minutter.
 
 Når kaken er avkjølt skjæres den i tre lag.

For å gjøre dette på enklest mulig måte har jeg som dere ser valgt å skjære kaken i to først, på denne måten har jeg litt mer kontroll.
 
I disse petit fourene har jeg brukt et sitronsyltetøy som fyll, men om du ønsker kan du gjerne bruke lemoncurd eller et annet syltetøy som du liker.
Ha på et tynt lag syltetøy på bunnen, ha neste lag med kake over og gjenta til du har tre lag.

På toppen skal det også være et tynt lag med syltetøy og så kjevler jeg ut et stykke marsipan som jeg legger på toppen.

Skjær så kaken i små firkantede stykker.

For at dette skal bli ekte petit four glacé skal trekket være flytende fondant gjerne tilsatt litt konditorfarge, men siden jeg ikke hadde dette tilgjengelig denne gangen har jeg valgt å bruke en helt enkel melisglasur.

Ta ca 250g melis og spe med én og én spiseskje vann til du har en tykk, fast glasur. Om du har en liten kakespatel er den fin å bruke nå. Løft opp et kakestykke, ha glasur på spatelen og smør den forsiktig langs kantene og avslutt med toppen. Sukkerbrødet er ganske porøst, så her gjelder det å være litt forsiktig så ikke kakebitene faller fra hverandre.

Sett kakestykkene til tørk.
Her kan du tydelig se de forskellige lagene.


Om du vil kan du pynte disse litt ekstra. Ha gjerne konditorfarge i glasuren, og små fondantblomster blir veldig fint til. Jeg har valgt å holde dem helt enkle denne gangen, men neste gang kommer jeg nok til å pynte dem litt ekstra.
 
Håper det frister, deilig, friskt og søtt!


 Ha en fin torsdag videre :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar