Etiketter

torsdag 3. mai 2012

Cupcakes med skumtopp



Hei.
Er det ikke deilig med mai?!
Her hos meg skinner solen, fuglene kvitrer og trærne er lysegrønne. Sånt gjør meg så glad!



I dag tenkte jeg at jeg skulle friste dere med cupcakes igjen, men denne gangen toppet med kokosbolleskum og dyppet i sjokolade.

Jeg har laget to varianter, men med ett utgangspunkt.
Så til cupcakesene trenger du følgende:

  • 100g mel
  • 140g sukker
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 40 g smør
  • 1,2 dl melk
  • 1 egg
  • 10 g mel
  • 10g kakao
Ha alt det tørre bortsett fra 10 g mel og kakaoen i en bolle.

 Ha melken og smøret i en kjele og varm opp til smøret har smeltet, bland med egget.

Ha det våte over i det tørre.

 Nå må du dele røren i to slik at du har to boller med røre.

 I den ene tilsettes kakaoen, i den andre tilsettes resten av melet og litt konditorfarge.

 Fordel røren i klargjorte former og bak på 180 grader i ca 10 minutter.


Så er det tid for skumtoppingen.
Til dette har jeg brukt:

  • 4 eggehviter
  • 50g sukker
  • 4 gelatinplater

legg gelatinen til i bløt i kaldt vann mens du begynner å piske opp eggehvitene.

 Når de begynner å bli skummete tilsettes sukkeret i to omganger.

 Pisk til du får en blank og tykk marengs.

Smelt gelatinen med ett par spiseskjeer vann og tilsett det i marengsen i en tynn stråle mens du fortsatt visper.

Om du vil kan du dele marengsen i to, jeg har tilsatt litt kakao, ca 1 ss, i den ene halvparten. Kakaoen gjør at marengsen mister litt av luften så her må du jobbe raskt.

 Så er det bare å sprøyte opp topper på cupcakesene.


Sett dem kjølig.


Til de rosa valgte jeg å smelte hvit sjokolade som jeg så farget med rosa fargepulver, og så dyppet de i.

Til sjokolade cupcakesene har jeg bare smeltet vanlig mørk sjokolade som jeg har dyppet dem i.

Sørg for å ha en litt dyp skål slik at du får dyppet hele toppen nedi.



Så er det bare å nyte da :)





En titt inni.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar