Etiketter

mandag 2. april 2012

Appelsintrøfler

Appelsintrøfler


Hei. Håper dere har en deilig mandag enten dere er på påskefjellet, ved sjøen, i syden eller fremdeles på jobb.


For meg er påsken i aller høyeste grad en sjokolade høytid, så i år har jeg laget mine egne sjokoladetrøfler med appelsin.
Jeg er typisk norsk når det kommer til sjokoladepreferanser og har gått helt og holdent for melkesjokolade, om du ikk er like glad i melkesjokolade som meg, kan du erstatte halvparten av sjokolademengden med mørk sjokolade.


Til dette trenger du:

  • 75g appelsinkonsentrat
  • 300g melkesjokolade
  • 75 g sukker
  • 50g smør
  • 35g fløte


Appelsinkonsentrat : Vask en halv appelsin, skjær den i båter og ta ut ev. stener. Vei appelsinen og tilsett samme mengde sukker og kjør det hele i en foodprosessor til det er helt jevnt. Press konsentratet gjennom en sil for å unngå ev. klumper.

Kok opp appelsinkonsentrat, sukker, smør og fløte.


Hell den varme blandingen over sjokoladen og rør forsiktig til alt er smeltet. Avkjøl.

NÃ¥r blandingen er avkjølt men fremdeles myk has den i en sprøytepose. Her finnes det flere alternativ, jeg har valgt Ã¥ temperere mørk sjokolade i konfektformer  som jeg sÃ¥ fyller med trøffelfyllet. Eventuelt kan du sprøyte opp kuler pÃ¥ ett brett som du triller runde og dypper i sjokolade etter en liten tur i kjøleskapet slik at de er kalde og faste.

Små påskeegg og store hjerter.


Som dere kan se har jeg hatt litt cornflakes i fyllet for å få litt krønsj, men ble ikke helt fornøyd med det, men lek dere gjerne med konsistenser og smaker.

Ønsker dere en riktig deilig uke :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar