Etiketter

fredag 9. mars 2012

Sjokolade-mint cupcakes


Endelig fredag og helgen er like rundt hjørnet, er det ikke deilig?!


I dag tenkte jeg at jeg skulle friste med disse søte små sjokolade.mint cupcakesene. 
Deilig frisk myntesmak i kombinasjon med sjokolade. Kanskje ikke den aller vanligste blandingen her i Norge, men hvis vi ser litt utenfor landegrensene så er dette veldig, veldig vanlig og forståelig nok, for det er innmari godt. Liker du aftereight vil du garantert like disse :)

Og dette er det du trenger:
  • 100g mel
  • 20g kakao
  • 140g sukker
  • 40g smør
  • 1,2 dl melk
  • 1 egg.
  • ett par dråper vaniljeessens
Sikt alt det tørre i en bolle.

Smelt smøret og bland det med melken, vaniljen og egget og pisk lett.

Ha melkeblandingen over i det tørre å rør det raskt sammen.

Fordel røren i klargjorte cupcakeformer og stek på 180 grader i 10-12 minutter.
Her kan dere se at jeg denne gangen har valgt mini-former, det er fordi jeg synes det er gøy å kunne variere litt også liker jeg alt som er smått og godt ;)

For å lage glasuren har jeg brukt en vanlig smørkrem som jeg har smakstilsatt med noen dråper peppermynteessens og litt grønn konditorfarge.


  • 80g smør- mykt
  • 250g melis
  • 25g melk
  • ett par dråper Peppermynteessens
  • litt grønn konditor farge
Ha smør, melis, peppermynteessens og halvparten av melken i en bolle og rør sammen. 

 Tilsett resten av melken til du får en smørbar, men likevel fast krem. Ha tilslutt i litt grønn konditorfarge

En søt liten "treat" nå som det straks er helg.
Ønsker dere en riktig god helg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar