Etiketter

mandag 19. mars 2012

Marshmallows

... med bringebær




Mmm.. herlige hjemmelagede marshmallows. Disse er ganske enkle å lage, men krever en dose presisjon.

Jeg liker jo at ting smaker litt, så derfor har jeg valgt å bruke en bringebærpuree for å gjøre disse litt mer spennende.

Du trenger:
  • 1 dl  bringebærpuree
  • 2,5 ss  gelatinpulver
  • 350g  sukker
  • 2,5 dl  lys sirup
  • 1 dl  vann

Ha gelatin og bringebærpuree i en kjøkkenmaskin med ballongvisp og kjør det til det er godt blandet.

I en kjele har du så i sukker, sirup, og vann. Kok opp blandingen og la det koke til du når "myk ball stadiet", dvs at en dråpe av sukkerblandingen som dryppes i et glass med kaldt vann blir til en myk kule, dersom du har et sukkertermometer skal blandingen ha en temperatur på 116 grader.


Hell sukkerblandingen i en tynn stråle i gelatinblandingen mens maskinen går. La maskinen gå i 5-10 minutter til blandingen har doblet volum og fått en fin lys rosa farge.

Blandingen helles så over i en firkantet kakeform kledt med bakepapir og drysset med mel eller melis.

La blandingen stå til dagen etter.

Vend formen med den stive marshmallowsmassen over på en fjøl. Når du skal skjære opp marshmallowsen i passende biter kan det være lurt å ha litt mel/ melis på kniven slik at kniven glir lettere igjennom, dette er fortsatt en ganske klissete masse, eventuelt kan du ha litt nøytral olje på kniven. La de oppkuttede marshmallowsene ligge til tørk ett par dager, klare til helgen (om du klarer å vente så lenge).

Så er det bare å nyte egne hjemmelagde marshmallows.


Nå skal det sies at jeg lever etter regelen om at alt smaker bedre med sjokolade, så derfor valgte jeg å dyppe mine marshmallows i et lag med mørk sjokolade som jeg har tynnet ut noe med kakaosmør.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar